fredag 27 maj 2016

Asiatisk & Sparrissoppa - Pölsa & Pytt med Paprika o Sparris - 3 x Recept



Nudelsoppa med sting


Hetta upp:
3 msk rapsolja

Fräs:
1 msk tomatpuré
½ st gul lök, grov hackad
1 morot, hyvlad med osthyvel
2 dl vitkål, finhackad

Tillsätt:
6 dl vatten
8 st coctailtomater, delade
1 tsk sesamolja
2 tsk fish sause
2 st buljongtärningar (jag tog höns)
1½ msk ingefärapulver
Låt sjuda i 15-20 min

Tillsätt:
5 st gröna sparrisar, skuren i 2 cm bitar
½ st röd paprika, grovhackad
1 msk sambal oleak
10 cm purjo, det gröna, finhackad
Låt sjuda 15-20 min

Tillsätt:
1-2 pkt nudlar, lätt isärbrutna (typ 3 för 10kr)
1 tsk dragon
Sjud 5 min


Smaka av med salt



Pytt i Panna
Med Paprika och Sparris
Samt Stekt Ägg


Pölsa


4 dl Korngryn
10 dl Vatten
2 st Grönsaksbuljongtäning
1 tsk Salt

Koka upp, låt sjuda 15-30 min - grynen ska vara mjuka
Ställ åt sidan


Jag stod och valde mellan matberedare och köttkvarn
Det blev köttkvarn....

560 g Köttfärs
500 g Kycklinglever
150 g Bacon
2 st Stor gul lök
200 g Rester julskinka
Så jag körde detta i köttkvarn
Sedan stekte jag delarna i omgångar, kryddade med lite salt
Hällde allt i en större gryta

2 msk kryddpepparkorm, mortlas, tillsätt i stora grytan

Toppa grytan med       
½ Vatten
1 tsk Salt (till att börja med)
2 msk kryddpeppar finmald (jag gillar kryddpeppar)
2 st Hönsbuljongtärning
2 st Köttbuljongtärning
1 msk Worchestershire sauce

Sätt på locket och låt sjuda ca 15 min på låg värme

Vänd ned korngrynsgröten och tillsätt ½-1 liter vatten

Sätt på locket och låt sjuda ihop ca 15-30 min på låg värme
Lyft av locket och låt sjuda till önskad konsistens
Smaka av med vit-, svart- och kryddpeppar



Sparrissoppa

Tipset:
Ni vet stockarna längst ned på sparrisen
Kasta dom INTE

Receptet:
Jag hade stockar i frysen, la dom i en kastull med 2 tärningar grönsaksbuljong
Täckte med vatten.och lät det sjuda i 20 minuter

Mixade allt rejält med mixerstav 
(går bra i en matberedare oxå.)
Passerade genom sil i en skål
Hällde tillbaka vätskan, toppade med ca 2 dl grädde
Kokade upp samtidigt som jag vispade soppan.
Tillsatte dragon och finhackad persilja.
Smakade av med salt o vitpeppar.
Redde av med lite maizena - till lätt krämig konsistens
Smaklig spis.