onsdag 25 maj 2016

Tväråbäcksbröd d'lux & Köttfärssoppa - Recept


Idag stod det bakning på agendan

Lyxade till ett recept jag skapade när jag jobbade på
Tvärbäcksskolan

Runes Tväråbäcksbröd d'lux
(d'lux = mjölk istället för vatten)


Ingredienser
2 pkt Torr jäst              
50 g Smör alt ½ dl olja
5 dl Mjölk
1 tsk Salt
1 msk Socker
1,3 lit (800g) Vetemjöl 
(vetemjöl special = mer gluten)  
Jag valde vetemjöl special - blir godare

1 st Hushållsassistent / degmaskin





Gör så här:
Blanda mjöl, salt, socker och torrjäst i degblandaren
Blanda lite snabbt
Värm mjölk och smör till 50 grader,
Tillsätt vätskan till mjölblandningen
Kör degmaskinen i minst 7 min (vetemjöl special minst 12 min)
Låt jäsa övertäckt 30-40 min


Arbeta ut degen i små bröd som lägges på smort ugnsform
eller smörpapper på ugnsformen

Jäs bröden övertäckta 30-40 min

Jag penslade bröden med ägg

Grädda i ugn 225 grader ca 8 – 12 min

Låt bröden kallna under bakduk


Det blev 6 st småbröd på 30 gr vardera
Och 20 st småfrallor på 60 gr vardera



Recept på min mustiga köttfärssoppa --->>> HÄR