söndag 1 maj 2016

Crock-Pot, Karré, Molekylär Gastronomi - Recept & inspiration





Jag fick häromdagen 2 burkar i posten som väckte min nyfikenhet
Okey då - jag visste dom skulle komma.

------------

Jag var inte mindre nyfiken för det.
Så nu ska jag smaka och se vad jag tycker om dom.
Idag kör jag Cassis

En burk räcker till 3-4 portioner
Förväntade mig lite mer punch i smaken
Men skulle inte ha problem att äta direkt ur burk
Det poppar så läckert i munnen när smaken frigörs.
Godisgott tycker jag
Ser fram emot morgondagen då jag ska prova en annan smak
------------

Missar ju inte tillfället att prova nya recept med min älskade Crock-Pot.
Jag körde idag med 2 benfria kotletter på 5.5 tim.
Det blev gott men torrt, så med karré kommer det att bli bra.
Därför skriver jag receptet med karré.

Vill ni köra med kotlett för att det ska bli lite magrare.
Kör ca 3-3½ tim på låg och kolla med termometer
Innertemp 69-70 grader

------------

Detta behövs och gör så här - 2 port
2 skivor Karré a´ 200 g lätt kryddade med baskrydda
50 gram vitlökssmör (köpt eller hemmagjort)
Stoppas i stekpåse
Häll 4 dl vatten i botten i pottan och lägg stekpåse med köttskivorna separerade
Vik stekpåsen över pottkanten och sätt på locket
Kör 4-4,5 tim på låg

Klipp ur en kant på stekpåsen och skicka skyn i såspanna, låt köttet vila på tallrik.


Skysås:
Eftersom skyn är till större delen smör så fräser jag 1 tsk tomatpuré i den och tillsätter 1 dl rött vin och låter det sjuda ihop en aning
Smaka av med konc kalvfond och red med lite maizena för att få en lätt simmig konsistens

------------

Köttet
Hettar upp en torr grillpana och ger köttet lite snygga ränder - (inte nödvändigt)

------------

DAGENS CROCK-POT MIDDAG
Kotlett tillagad i stekpåse med kryddsmör
Skysås
Smörstekt Potatis


Så här skriver dom om produkten  --->> HÄR

Dessa söta (och utsökta) pärlor av svarta vinbär kommer revolutionera din söndagsmiddag! Servera istället för gelé till vilt, nöt, fläsk och fågel för att förvandla en vanlig middag till en visuell och smakmässig upplevelse!
50 g 
Tillverkad i Frankrike