tisdag 26 augusti 2014

Tips & Recept - Töm Dijonburk & Kryddpepparbiff

Blev inspirerad av ett foto med gräddkokta köttfärsbiffar på facebook häromdagen
Men är ju nästan alltid lite experimentsugen.
 Lite vanlig köttfärsbiff får möta lite Hestonteknik - men bara lite

DAGENS MIDDAG:
Gräddbräserad Kryddpepparbiff med Stekt Potatis & Rödlök
Babyspenat med Dijondressing och olivolja
 Tyvärr så sjöd jag såsen lite för hårt (läs kokade) så den skar sig
Serveras idag som sky

DAGENS RECEPT: 
2 port:

Detta behövs till biffen:
300 gr Nötfärs
1 tsk krossade kryddpepparkorn
1 tsk salt
1 msk potatismospulver
1 st ägg
2 msk grädde till biffen

Detta blandas väl 
Plasta in och lägges i kylskåp minst 12 timmar

Till såsen:
1,5 - 2 dl grädde

Forma biffarna och stek i smör ca 3 min på varje sida
Tillsätt grädden - låt sjuda i ca 5 - 10 min - eller till dess såsen tjocknar.

Servera med valfri potatis och ev lingonsylt


DAGENS TIPS:
Nästan tom dijonburk - gör så här

Häll i en matsked vinäger i den nästan tomma senapsburken (du kan använda vitvinsvinäger, rödvinsvinäger eller balsamico) plus lite salt och peppar.

Släng i lite hackade färska örter efter smak, hackad vitlök och schalottenlök. 

Sätt på locket och skaka. 
Tillsätt tre matskedar olja. Sätt på locket och skaka igen. 

Voilá!
Experimentet då ?:
Heston saltar ju ofta köttfärsen och lägger den i fiberriktningen.
Utan tillsats av ägg och utdrygningsmedel,
Sedan får den förvaras kallt så den sätter ihop sig. 
Då behövs inget bindemedel typ ägg.

I ett vanligt köttfärsrecept så blandar man allt och steker direkt.
Då är det bra att ha ett bindemedel - typ ägg.
Biffen blir dock "skörare" när man steker den direkt.

Jag gjorde en variant av ett mitt vanliga recept.
Plastade den för att den skulle sätta ihop sig bättre. 
Och för att göra biffen lite billigare än om jag använt enbart köttfärs.

Nästa gång ska jag dryga ut färsen mer för att se om den håller ihop lika bra