söndag 17 augusti 2014

Recept x2 Spenatsoppa & Cevapcici

Ikväll bjuder jag på 2 recept

Förrätt:
Spenat och Skaldjurssoppa
Vitlökskrutonger

Detta behöver du till 2 port:
150 g   babyspenat
2,5 dl   vatten
1 st      grönsaksbuljongtärning
2,5 dl   grädde
1 dl      skalade räkor eller dyligt
            salt o vitpeppar (9 delar salt 1 del vitpeppar)
            maizenaredning

Gör så här:
Koka upp vatten med buljongtärningen
Tillsätt spenaten - låt sjuda under vispning ett par min.
Mixa allt noggrant - tillsätt grädde - låt sjuda ett par min.
Smaka av med salt och vitpeppar
ev red med maizena för att få den lite krämig
Servera med krutonger


 Varmrätt:
Ostfylld Cevapcici med Ajvar, Lök & Spenatris



Detta recept har jag hittat på Flashback 
Minns dock inte vem som hade lagt upp det
Färdig krydda finns bl.a på Willys
Här tillverkar jag både små (30 g) och stora med ost i (60 g)

Cevapcici
Orginalrecept från Balkan

Cevapcici är ungefär grillade järpar som rätt tillagade överglänser många andra maträtter. Tänkte därför tipsa om rätt tillagningsmetod.

Till 4 personer (vuxna män som gillar mat)

Tag ca ett halvt kilo lammfärs och ett halvt kilo nötfärs och blanda väl. 
Det går tex  alldeles utmärkt, för att inte säga ÄNNU bättre att blanda lamm- och älgfärs   (detta görs här hemma av naturliga orsaker).

En halv till en deciliter mineralvatten eller friskt källvatten, ned i färsen

Två-tre påsar Cevapkrydda (finns hos välsorterade mataffärer

Forma små korvar av smeten, och pressa dem i handen så de blir fasta och håller för grillningen

Tänd grillen

Hacka gul lök, rejält mycket, ca en lök per skaft och lägg upp på tallrik

Tag fram din stora burk Podravka Ajvar Relish (inte nån mild skitvariant som smakar nada) och klicka ut en dryg deciliter på varje tallrik.

Grilla nu cevapcicin, inte längre än att de precis är genomgrillade, 
de får inte bli torra.

Lägg upp på tallrikarna tillsammans med lök och ajvar

Njut.


Runes kommentarer:
Kryddan ska ju finnas i välsorterade butiker - tyvärr inte i Vännäs och vi har skapligt välsorterade butiker här - men på Willys hittar ni kryddan.

Jag använde nötfärs och 3 påsar krydda - det behövs tycker jag.

Jag stekte i smör och rapsolja - funkar bra

Man kan köpa dessa på Lidl som helfabrikat och smakar ungefär lika - men till halva priset - men dom är inte hälften så saftiga som du gör själv.