torsdag 7 augusti 2014

Roadtrip - Giganternas Kamp på Åkes Kök

Giganternas kamp var väl att ta i - men ni förstår allt eftersom

Hade beslutat mig för att under min semester skulle jag åka till Skellefteå och träffa mina vänner Åke och Marianne - och samtidigt prova på Åkes matlagning på deras restaurang

Så glad i hågen hoppade jag in i min lilla bil i morse 
För att smörja kråset i Skellefteå och umgås med mina vänner en stund innan jag åkte hem.
Hade räknat med att vara hemma ca 19,00 efter en shoppingtur i Umeå

Ack vad jag bedrog mig
Det första jag fick när jag kom dit var ett förkläde - och ett glas vatten.
Vilket ju var bra - för jag var väldigt törstig.

Jag körde en snabb BeaMajo för att inspirera Åke lite.

Nåja - Jag tror Åke ville testa mig - så jag fick laga maten själv.


Och Åke körde sin tallrik själv
Vi kan ju snacka om två olika stilar på uppläggen på samma mat

Åkes Slaktarbiff

Runes Slaktarbiff
Och då släpper Åke bomben
Det är tävling - Giganternas kamp för ära och status
Eller nåt

Tim & Amanda ser inte allt för glada över uppgiften att vara domare

 Men något jag lade märke till är Tims minspel - här äter han av Åkes Tallrik
 Och här äter han av min
 Nu till den spännande upplösningen av tävlingen - och den avgjordes enbart på grönsakerna - så jämt var det.
Det blev oavgjort !!!

Men jag fuskade lite - jag skämtade med dom så Tim log när han åt min

Och så kom bordsbeställningen dom hade fått 
Och som var anledningen att jag stannande för att hjälpa till
 Till att börja med så körde vi barnmenyerna
Hamburgertallrikar
Kändes som 1980 - när jag jobbade i ett gatukök

Tyvärr hade ingen tid att fota när vi körde dom vuxnas mat

Vi körde hängmörad entrecoté med klyftpotatis och bearnaise samt 200 grams högrevsburgare med klyftpotatis och massor av tillbehör

Sedan var det dags för personalmat - det var bara Tim och jag som var hungriga så jag gjorde 200 grams högrevsburgare Surf & Turf

Här skickar jag över burgarna till Tim för att han ska göra det sista snygga upplägget

På bottenbrödet, bacon, sallad, dressing, ost
på toppen -  räksallad, handskalade räkor, toppat med Kalix löjrom
vid sidan om - saltgurka och tomater

Här har jag skurit en skiva ur burgaren - gott gott  

Tack Åke & Marianne för att jag fick hjälpa till
En underbar dag

Men tyvärr så missade jag Åkes matlagning 

Men det går fler tåg.

The End.