söndag 3 augusti 2014

Experiment - Lågvärmestekt Köttfärsblock med Bacontopping

Blev sugen på ett litet experiment. 
Köttfärs i förpackningar ligger ju för det mesta i köttfiberriktningen som den blev mald i
Så hur skulle en köttfärslimpa tillagad med köttfibrerna i samma riktning bli ?

Jag fördelade köttfärsen försiktigt och pressade ned den i flera lager i en sockerkaksform
Mellan varje varv kryddade jag med salt, vitpeppar och lökpulver.
Såg till att jag hade fått köttfärsblocket ganska "tätt"

Toppade köttfärsblocket med bacon och lade i 2 lökhalvor i formen.
Stoppade in alltihop i ugnen på ca 65 grader - Körde den i drygt 2 timmar
Tog ut den ur ugnen - ökade värmen till 225 grader
Satte i termometer och körde till 72 grader innertemp
Av den lilla mängden vätska som blev kvar gjorde jag en gräddsås.

Dagens Middag:
Baconklädd Köttfärslimpa med Gräddsås & Potatis
Svartvinbärsgelé, Grönsallad
Efter middagen gick jag och slickade ur det sista ur såspannan.

Summering:
Det var gott, men köttfärslimpan blev lite torr.
Men nu har jag en bra idé om hur jag gör nästa gång