tisdag 17 juni 2014

Recept: Meatballs Italiano

Fick en förfrågan om ett recept häromdagen, men hittade det inte i mina gömmor så jag har fått plocka det ur mitt minne.

Bilden är dock korrekt även om jag hade lite mindre köttbullar där än i orginalreceptet.




250 g   Vitt bröd, inkråmet (eller 100 g gott hemgjort ströbröd)
200 g   Mjuk vitlöksost
2 st    Ägg
4 st          Pressade vitlöksklyftor
        Grovmalen svartpeppar, salt
500 g       Nötfärs
        Mjöl (att rulla köttbullarna  i)

Börja med att blanda allt utom nötfärsen.
Blanda sedan i nötfärsen i röran, vila i kyl ca 1 timme.

Gör nu tomatsåsen:                                                                                            
2 burk   Tomater skalade
1 dl     Chilisause
1 st     Gul lök - finhackad
1 st     Röd paprika - finhackad
3 st     Vitlöksklyftor
1-2 msk  Oregano
2 tsk    Rosmarin
2 tsk    Worcestershire sauce 
         Svartpeppar grovmalen
         Salt
         ev lite vatten till spädning)

Fräs lök och vitlök i olja
Tillsätt övriga ingredienser
Låt puttra minst 15 min
Smaka av med salt och peppar - ställ åt sidan
                                               

Rulla köttbullar (ca 60 gram st)
Vänd dem sedan i mjöl och lägg dom i tomatsåsen

Sjud köttbullarna i såsen under lock i ca 20-30 min

Serveras till pasta