söndag 29 juni 2014

Recept: Korvstroganoff & Ris med en Twist


Korvstroganoff

400 g falukorv
1 st gul lök, finhackad (ev fler)
1 msk tomatpuré
400 g hela skalade tomater
1 st kalvbuljongtärningar
1 msk oregano
salt och svartpeppar
1 dl grädde
1 dl cremé fraische
1 dl chilisause
1 st röd paprika
1 tsk sambal olaek

Svetta löken på låg värme i 15 min - se till att den inte blir bränd - du ska locka fram sötman i löken.- När man gör så kan man dryga ut maten med en extra lök om man vill spara pengar för löken blir inte så genomträngande.

Tillsätt korven och öka värmen, bryn lätt
Dra några varv med svartpepparkvaren och salta lätt
Tillsätt tomatpuré och låt den fräsa med en stund.

Jag hade några coctailtomater som började vara på gränsen så dom åkte i samtidigt som burktomaterna åkte i - 1-2 msk oregano - locket på - sjud 15 min.

Tillsätt grädde, creme fraische, paprika och sambal olaek
Sjud utan lock i 15 min 
Servera med ris


Sedan ett experiment
Ris med en Twist
Lägg 2 runda tunnbröd i botten på kastrullen
2 dl ris + 4,5 dl vatten
Koka 20 min
Knäck brödet som nu flytit upp

Servera med Korvstroganoff