lördag 22 mars 2014

Recept: Matomanens oxrullader

Receptet och en liten kommentar längst ner







Matomanens oxrullader
En klassisk rätt på mitt vis

Ingredienser: 4 port
700 g      lövbiff (8 skivor)
1 st         rödlök, skivad
2 msk      dijonsenap
8 st         cornichoner
140 g       bacon
8             kuber fetaost
6 dl         vatten
2 st         kalvbuljongtärningar
2 dl         rödvinssås (om du har, annars 2 dl vatten extra  till buljongen)
3 dl         vispgrädde
1 msk      svartvinbärsgelé eller lingonsylt
               salt och peppar 
  
Gör så här:
Skär löken i grova skivor

Lägg köttskivorna på bänken. Bred på senap och lägg en skiva bacon ovanpå. Lägg lök, cornichoner och 2 kuber fetaost längst ner på köttskivan. Salta, peppra och rulla ihop.,fäst med en tandpetare

Bryn rulladen i en stekpanna. häll på buljongen. Brässera köttet i cirka 45 minuter eller tills det släpper från tandpetaren . Lyft upp rulladerna och lägg dem åt sidan.

Koka ner buljongen tills 1/3 återstår. Tillsätt grädden. Låt koka upp och smaka av med gelé, eventuellt lite salt och peppar.  ev red av med maizena.

Lägg tillbaka rulladerna i såsen och sjud i 5 min

Servera med potatis eller potatismos, svartvinbärsgelé eller lingonsylt
och kanske lite snittgurka.
----------------------------------
Nu kan man ju klanta sig även om man är van i köket - och det gjorde jag idag - jag avslöjar inte vad jag gjorde för fel - men tipsar om att ni ska hålla koll på såsen när den kokar ner - det gjorde inte jag......