onsdag 19 mars 2014

Ännu 1 Recept På Kalops - Billigare

Ännu en gång fyndar jag i kortdatum hyllan på affären
Denna gång 400 gram grytbitar av nöt för endast 26 kr
Så jag fick en idé om ett lite annorlunda recept på kalops.

Det bjuder jag på idag.


Hade lite svårt att välja om jag skulle ha....Rödbetor eller smörgåsgurka - 
så jag tog båda - Ica basic är ju så billigt


Detta Behövs:
400 grytbitar av nöt
2 stora gula lökar, grovhackade
2 kalvbuljongtärningar
minst en msk hel kryddpeppar
4 lagerblad
salt
5 dl vatten
2-5 morötter i bitar (många morötter = billigare)
Rapsolja och en klick smör
ev lite maizenaredning i slutet om det behövs

Så här gjorde jag:
Stek löken länge i fettet utan att bränna - gärna 30 min = sötare smak
Höj värmen till max och i med köttet och kryddpepparn, salta
Bryn runt om
Tillsätt vattnet och buljongtärningarna - sätt på lock
Låt sjuda under lock ca 3 timmar
Tillsätt morotsbitarna och låt sjuda i ca 30 -50 minuter ytterligare.
Ev kan det behöva lite mera vatten
Red med maizena vid behov