torsdag 13 juni 2019

Kockens krämiga potatisgratäng - Recept


Uppdaterad 2019-09-29


Kockens krämiga potatisgratäng
(5-6 port)

1 kg potatis, jag föredrar fast
5-6 dl vispgrädde
2-3 st vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk baskrydda
smör till formen

Gör så här
Värm ugnen till 200 grader.
Skala potatisen och strimla den eller skär den i 5 mm tjocka skivor.
Lägg dem i en stor kastrull med grädde, vitlök och baskrydda
Låt koka upp och sen sjuda eller småkoka tills potatisen är nästan mjuk. Rör om ofta.
Smaka ev av med lite salt.

Jag brukar köra gratängen i 2 omgångar – Bra om man vill förbereda innan man får gäster. Dessutom så sätter sig gratängen bättre.

Smöra en form Häll ner potatiskoket i den.
Kör gratängen ca 20 min på 200 grader
Ta ut och och låt vila (du kan förbereda så här långt dagen före om du vill)
(Om du vill göra tomattoppad potatisgratäng så toppar du i det här läget gratängen med tomatskivor och riven ost)
Gratinera ca 20 min till i ugnen
Kolla med potatissticka så att potatisen är mjuk
Ta ut den ur ugnen, låt stå i 10-20 minuter innan den serveras.

(Tomattoppad potatisgratäng)


 Jag använder en sådan här till att strimla potatisen.
Det finns andra modeller oxå