lördag 1 juni 2019

Cottage pie - Recept




Cottage pie på mitt vis

Den går att göra i fyra varianter (säkert fler)
Shepherds Pie – görs på lamm eller får
Cottage Pie – görs på nötfärs
Hunters Pie - älgfärs eller annat vilt
Vegetarian Pie. - quornfärs eller dylikt

Ingredienser:

4-6 portioner
1 kg matpotatis, skalas (jag har fast potatis)
1½-2 dl grädde
30-40 g smör
1 tsk baskrydda (smaka av sedan om du vill ha mer)
1-2 krm curry (smaka av sedan om du vill ha mer)
2 äggulor

100 g riven ost att toppa pajen med

Smör eller rapsolja att steka i
500g nötfärs (jag hade blandfärs idag)
125 g bacon, finstrimlad
250 g morötter (2-3 st) finstrimlade eller rivna
150 g gul lök (1 stor) finhackad
15 g vitlök (2-3 st) finhackade
3 msk vetemjöl
3-6 dl vatten
375 g tomater (3 st) grovhackade
3 st köttbuljongtärningar
1 msk worchestershire sås
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soya
½ tsk salt
½ msk grovmald svartpeppar
100 g ärter (2 dl)

Så här gjorde jag:

Skalade och delade potatisen i mindre bitar.
La i gryta med vatten – ställde åt sidan.

Du behöver en stekpanna/traktörpanna med lock.
Hetta upp smöret, fräs lök, vitlök, morötter, bacon och tomatpuré några minuter.
Tillsätt köttfärsen och fortsätt bryna till färsen fått fin färg.
Pudra över vetemjöl, rör om så det blandar sig.
Tillsätt 3 dl vatten, rör om.
Tillsätt tomater, worchestershire sause, soja, buljongtärningar, salt och peppar, rör om.
Fyll på mer vatten om det blir för tjockt.
Minska värmen, lägg på lock och låt sjuda medan du förbereder potatismoset.
Glöm inte att röra om då och då.

Koka potatisen mjuk i vatten.
Ge smör och grädde ett uppkok.
Häll potatisen i durkslag så vattnet försvinner.
Pressa potatisen i grytan (för att få ett slätt mos).
Vispa i smör, grädde, kryddor och äggulor till fast konsistens.
Smaka av med mer kryddor och ev mer smör/grädde.
Vispa inte för länge - då blir det tapetklister.

Värm ugnen till 225°

Smaka av köttfärssåsen med salt och peppar, rör ner ärtorna.
Lägg köttfärssåsen i en ugnsform.
Jag klickade ut potatismoset över färsen.
(Hade blivit snyggare om jag spritsat potatismoset)
Strö på riven ost och kör i ugnen tills moset får en fin färg, ca 20-25 min.

Done