onsdag 4 april 2018

Carinas Tunna Mjukkaka - Recept






Idag har jag hälsat på min vän Carina och jag fick lära mig hur man gör goda mjukkakor.

I receptet har jag skrivit vatten.
Men du kan byta ut ca ½ lit vatten med paltspad, mjölk, eller öl t.ex.

Har du paltspad så behövs inte potatismospulver. Men det blir mycket bättre med paltspad.

Uppdaterat recept 2020-08-24


Receptet (uppdaterat 2020-08-24) är ungefär så här:
3 pkt (3x50g) kronjäst
½ dl sirap
1 tsk salt
1,8 liter vatten och paltspad, fingervarmt ca 37 grader
(1 dl potatismospulver om du inte har paltspad)
2 kg vetemjöl special
500-700 g grahamsmjöl

Detta blir bäst om du har en hushållsassistent
Knådar du för hand så får du knåda dubbelt så länge

Smula ned jästen i degbunken
Tillsätt salt, sirap och fingervarm vätska
Blanda så att jästen löser sig
Tillsätt vetemjölet i omgångar medan maskinen går
Kör ca 6 min
Tillsätt grahamsmjölet (och potatismospulvrret om du inte har paltspad)
Arbeta degen ca 4-6 min (8-12 min för hand)
Degen ska vara elastisk och lite kladdig
Justera med vatten eller grahamsmjöl.


Låt jäsa övertäckt i ca 45-60 min
Arbeta degen hastigt
Häll upp degen på mjölat bord
Dela upp degen och rulla ihop med lite mjöl på bordet
Lägg åt sidan och låt vila


Platta ut degrundlarna på lätt mjölad bänk, se till att degen har lite mjöl på bägge sidorna
Kavla ut degrundlarna med kruskavel
Kör brödet i torr het stekpanna eller på stekhäll, när det börjar se torrt ut på ovansidan vänd brödet och kör en liten stund

Det är ungefär som att steka pannkakor - fast det går fortare eftersom plattan eller stekhällen är varmare


Den är som godast ljummen med smör och en skiva ost