torsdag 21 juli 2016

Oststuvad Gnocchi (pasta) - Recept



Idag bjuder jag på ett tillbehörsrecept.
Det behövs fler sådana tycker jag.

Jag har alltid tyckt att stuvade makaroner blir 
bäst när man stuvar dom i mjölken från början
Ikväll har jag ändrat mig
Jag har aldrig gjort godare stuvad pasta förr.

Med det säger jag inte att det inte finns godare.

Serverar det idag med Korvstroganoff
Mitt recept på Korvstroganoff d'lux --->>> HÄR

Oststuvad Gnocchi (pasta)


Ingredienser 4 portioner


Pastan:
280 gr Barilla Gnocchi

Koka pastan enligt paketets rekommendationer
Kyl pastan under rinnande kallt vatten
Ställ åt sidan i kallt vatten


Ostsås
2 msk smör
2½ msk vetemjöl
5½ dl standard mjölk (ev ½ dl till i slutet)
½ tsk baskrydda
1½ msk strösocker
2 msk slotts senap original (typ)
2 msk kruspersilja, finhackad
100 g ost, lagrad, riven
ev lite mera baskrydda

Smält smöret - vispa i mjölet slätt
Tillsätt mjölken under vispning - lite i taget
Låt sjuda i 5 minuter
Tillsätt baskrydda, strösocker och senap
Vispa ihop, smaka av om du vill ha i mer kryddor
(kom ihåg att osten är salt)
Tillsätt den rivna osten - rör ihop och ta från plattan
Smaka av med baskryddan


Montering och avslut:
Häll av vattnet från pastan så den rinner av
Rör ned pastan försiktigt i ostsåsen,
Tillsätt lite mer mjölk om den blir för tjock
Den ska vara såsig
Ge ett lätt uppkok
Servera direkt


Detta blir mitt standardrecept på stuvade makaroner
Från och med nu