tisdag 12 juli 2016

Matomanens Köttmacka med Karré & Bacon - Recept



Matomanens Köttmacka med Karré & Bacon



1 st baugette den långa varianten (räcker till 3-4 port)
Så är ni flera, färdigställ hela mackan och sedan delar ni upp den.


Men nu gör jag bara en portion så jag tar en bit som jag vill ha

Detta behövs:
smör och raps olja till stekning
2 st tunna skivor karré (100 g)
grillkrydda (american bbq spice)
salt
3 msk äppeldryck, konc
baugette
dressing
dijonsenap eller skånsk senap
2 blad krussallad
2 st tomatskivor
2 st bacon skivor
runes rökiga bbq sause med sting

Recept på dressing och bbq sause - länkar längst ned

Så här gjorde jag:
Baconet kör jag 9 min i 200 graders ugn på smörpapper
Lägg på hushållspapper så det får rinna av

2 st tunna skivor karré (ca 100 g)
Strimlas, kryddas med grillskrydda och salt
Steks hastigt på hög värme i smör och olja
Minska värmen och tillsätt 3 msk konc äppeldryck
Sätt lock på och bräsera i ca 5 min
ta upp och lägg åt sidan.

Runes Rökiga BBq Sause med Sting
American BBq Spice

Nu ska vi börja montera


Dela brödet och smörstek - bred dressing och dijonsenap
Jag hade lika gärna tagit skånsk senap, men hade slut.


Lägg på 2 blad krussallad, 2 tomatskivor och bacon


Lägg på karrén och bbq sause

Lägg på locket


NJUT


Dressing ----->>>  Recept
BBq Sause --->>> Recept