tisdag 12 april 2016

Crock-Pot Köttfärssås 1978-2016 - Recept



Med dagens recept har jag försökt gå "back to basic" 
Minsta möjliga ingredienser - Enkel tillagning
Det lutar åt att detta blir mitt standardrecept
P.g.a. enkelheten och smaken



Kul att få prova stekfunktionen i min nya Crock-Pot
Funkade bra - Trots att jag hade lite för bråttom med att stoppa i ingredienserna som skulle brynas



Nog snackat, nu startar vi pottan....



Bryn
2 msk rapsolja
600 g nötfärs
2 st köttbuljongtärningar
1 st gul lök, stor, grovhackad
4 st vitlöksklyftor, hackade
2 msk tomatpuré

Rör hastigt ned
2 msk      vetemjöl

Tillsätt under omrörning
1 st hela skalade tomater burk, 400g
(Gillar du inte hela skalade - ta krossade)
1 st tomatkross, 400-500g
1 burk vatten
½ msk salt
½ msk grovmalen svartpeppar
2 msk oregano
½ msk mushroom soy
1 dl ketchup (godare med chilisause)


Tryck sönder dom hela tomterna lite

Kör på låg effekt 5-6 timmar


När det är nästan klart
Smaka av med ketchup, oregano, salt och svartpeppar
Red med maizena om det behövs
Jag redde den rätt tjock så den fastnar lättare på pastan.


Lågbudgettipset:
2 rivna morötter, bryns med färsen
(Funkar även att bara röra ihop med färsen)
1 burk tomatkross till
Öka kryddningen i proportion



Dagens Middag
Crock-Pot Köttfärssås med Spagetti
(Pasta Bolognese, Crock-Pot style)