söndag 3 april 2016

Bacon & Svampfyllda Pannkakor - Recept


Idag tog jag Pannkaka som jag gräddade i fredags
Kallar dom inte för Crépes eftersom dom är rätt tjocka


Det blir både stuvning och sås idag
---------
Bacon & Svampstuvning 3 port
Det som blir över ska bli sås
280 gr bacon, finstrimlad
2 msk smör
2 små burkar skivade champinjoner
1½ msk oregano
4  msk vetemjöl
4 dl mjölk
Baskrydda efter smak

Hetta upp smöret, och fräs baconstrimlorna
Minska värmen till hälften
Tillsätt champinjonerna och krydda med lite baskrydda
Låt fräsa hastigt
Pudra över mjölet, vispa ihop hastigt
Tillsätt hälften av möjlken under vispning
När det tar ihop, tillsätt resten av mjölken
Låt sjuda ca 5 min under omrörnng
Smaka av med baskrydda
Done


Tag 6 pannkakor till 3 port
Lägg en klick stuvning mitt på pannkakan
Rulla ihop och lägg med kanten nedåt i ugnsform
Upprepas 5 ggr - givetvis
Strö riven ost över
Gratinera i 200 gr ugn ca 15-20 min

---------
Under tiden

Bacon & Svampsås 3 port
Ta det som är kvar av stuvningen
Värm upp den och vispa i ca 1 dl mjölk
Så den blir lagom tjock
Blir den för tunn red med lite maizena
Smaka av med baskrydda
Done

---------

Dagens Middag
Ostgratinerade Bacon & Svampfyllda Pannkakor
Med doft av Oregano
Toppade med Bacon & Champinjonsås
Samt Lingonsylt