måndag 10 april 2017

Vild-Pot Högrev - Recept


Jag har längtat efter billig högrev så jag skulle ha råd att äta nötkött
Den här biten kostade 69:-/kg på Willys
Nu blir det äntligen en mustig köttgryta


1,2 kg högrev, stora grytbitar
10 g torkade trattkantareller, krossade i handen
12 st enbär
1 msk kryddpeppar, hel
2 st lagerblad
2½ dl rödvin
3 st mörka oxbuljongtärningar, finhackade
200 g gul lök, grovhackad
125 g kålrot, tärnad
150 g morot, tärnad
2 dl vatten
4 msk vetemjöl, vispas ihop med vattnet
1 msk soja
2½ dl grädde
ev salt o vitpeppar
ev maizenaredning

Blanda allt i slökokaren förutom grädden, salt och maizenaredning


Kör 8 tim på låg effekt
(Ev så rör om efter halva tiden)

När det är 45 min kvar så tillsätt grädde, rör om
Tycker du såsen är för tunn - rör ned maizenaredning
Smaka av med salt och vitpeppar

Kör dom sista 45 min - servera

Viltdoftande Högrev i min Crock-Pot
Serverat med ris och ett stort glas mjölk
Skulle haft lite lingonsylt och snittgurka till, men jag var lat


Vild Pot Högrev 2017