söndag 2 april 2017

Kockens MatjesFrestelse 2017 - Recept


Inte riktigt som en Jansson, men väldigt gott och enkelt



Jag har gjort en variant tidigare - men idag fick jag lite inspiration från
Blev mycket snabbare och lindrigare eftersom jag körde både osten och potatisen i matberedaren

Min favoritmatjes


4 Port:
850 g fast potatis, skalad, grovriven
100 g rödlök, finstrimlad
200 g matjessill, skuren i mindre bitar
½- 1 dl matjessky (vätskan sillen låg i)
2 dl créme fraische
1 dl grädde
1 tsk grovmald svartpeppar
50 g riven ost (i gratängen)
175 g riven ost (på gratängen)

Vispa ihop grädde, créme fraische, matjessky och svartpeppar
Blanda ihop "vispet" med potatis, matjessill, rödlök och ost i gratängformen
Toppa med riven ost


200 grader i varmluftsugn
225 grader i konventionell ugn

Här kan man välja mellan 2 alternativ


alt 1.)         Förbered i god tid gratängen genom att köra gratängen 15 min,
                  Ställ åt sidan och kyl
                  Ta fram 20 minuter före servering och kör ytterligare 20-25 min
                  (körde 20 min - blev som jag vill - lite motstånd i potatisen)

alt 2.)         Kör gratängen klar direkt - det tar ca 35 min +/-
                  Låt stå en stund innan servering

Börjar osten se för bränd ut, täck med alufolie

Serveras med rödbetor (vilket jag glömt köpa hem)