lördag 29 april 2017

Pasta med Ramslökspesto och Gula Kantareller - Recept

Idag blev det vegetariskt.

Fick en burk ramslökspesto från Alice Borg i gruppen
"Matglädje med Kockar och Amatörer" på facebook
Hon har kört på känn efter ett recept hon hittade på Ica Kuriren.

Länk till orginalreceptet och skaparen av receptet lite längre ned


Nu var ju då frågan, vad ska jag hitta på.
Detta blev resultatet.



Jag kokade pasta och smörfräste finhackade gula kantareller
När kantarellerna var klar la jag ned 1 msk ramslökssmör som smälte medan jag hällde av pastan. Sedan blandade jag kantarellerna och ramslökssmöret med pastan och la upp på tallriken.
Toppade med riven ost.
Klickade över ramslökspeston och avnjöt en enkel och god pasta


Ramslökspesto
Detta recept kommer från Ica Kuriren
Receptet är komponerat av Miriam Johansson.

Du behöver:
0.5 liter ramslök
3 matskedar pinjenötter
eller 10 skållade och skalade sötmandlar
1.5 deciliter olivolja
75 gram ost
riven, lagrad, smakrik (typ parmesan eller Västerbotten)
1 kryddmått salt
nymald svartpeppar

Gör så här:
1 Finhacka ramslöken. Mortla eller kör bladen i en matberedare tillsammans med nötter eller mandel.
2 Kör till purékonsistens och häll sedan under omrörning ned oljan och till sist den rivna osten. Smaka av med salt och peppar.
3 Servera direkt eller lägg över i en rengjord glasburk med lock.
4 Peston kan förvaras upp till en månad i kylskåp