onsdag 5 april 2017

Min bästa pizzadeg/Pizza Disco med Bacon - Recept

Uppdaterad 2020-01-06




Matomanens bästa pizzadeg 2017:
Detta är ett recept som ger dig en kanonbotten till din pizza
Detta recept ger ca 3 pizzor!

Jag använder alltid torrjäst för det ger mig möjlighet att ha hemma och inte behöva planera inför ett bak
Vill du ha färsk jäst så behöver du ca 20 g till detta recept.
(Då vet du att det blir en annan ordning på tillagnings sättet)

Degen: 
7 g torrjäst
2,5 dl vatten
360 g vetemjöl special (viktigt)
0,5 dl rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk socker

Blanda torrjästen med alla torra ingredienser i en degblandare
Tillsätt 37 gradigt vatten i omgångar medan maskinen går
Kör degen minst 10 minuter för att frigöra allt gluten
(om du jobbar för hand 15-20 min)
Ta en tillräckligt stor bunke så den inte jäser över kanten och täck ordentligt med en plastfolie.
Mjöla degen så den inte fastnar.
Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 45-60 min.

När degen jäst klart så delar du den i 3 delar och formar till en boll.
Använd rätt mycket siktat vetemjöl när du jobbar med degen.
Låt vila i ca 10-15 min så blir dom lättare att jobba med.

Kavla degen tunn och lägg sedan den på ett bakplåtspapper.
Förgrädda degen ca 5-7 min i 225 graders ugn.

Då här långt kan du förbereda om du vill äta senare.
Toppa pizzan precis innan gräddning.


Tillbehören:
Jag brukar koka min egna pizzasås, men hade inte hemma ingredienserna idag.
Så jag tog 2 msk tomatpuré, 1 dl chilisause och och lite riven vitlök.
Blandade och toppade pizzorna med såsen och kryddade med rätt mycket oregano.
Fördelade 250 g riven ost på såsen.
Skivade en gul lök och fördelade över pizzorna
Hade 400 g färdig köttfärssås i frysen, fördelades över pizzorna
Avslutade med att klippa 200 g bacon över pizzorna

Avslutet:
Körde i 225 gr ugn 9 min



Pizza Disco med bacon