söndag 25 september 2016

Köttfärslimpa i min Crock-Pot - Recept



Idag blir det husmanskost i min Crock-Pot
Köttfärslimpa




Denna variant är inte supersaftig
Men blir väldigt god tillsammans med mycket sås
Om du vill ha den saftigare så tillsätt ½ grädde


900 g nötfärs
150 g pressad potatis
200 g lök, karameliserad
1 msk smör + 1 msk rapsolja
1 ägg
1 msk baskrydda
4 msk kruspersilja, finhackad
1 msk kalvfond, konc
1 msk mushroom soy, mrs chengs
Ev ½ dl grädde


Koka och pressa potatis - Kyl
Stek lök i smör o olja på låg värme i ca 10-15 min 
utan att bränna löken, rör om då och då - Kyl

Blanda allt hastigt, överarbeta inte smeten - den blir seg
smör botten på pottan och forma en limpa av smeten i botten
Sätt på locket och kör 5 timmar på låg

Ta upp limpan och vira in i folie, vila ca 30 min


Sila av skyn och sätt i kylen över natten
Avlägsna fettlocket och frys in buljongen lämpliga behållare


Jag har gjort det till en vana att jag har för det mesta buljong i frysen
En sådan har jag tagit fram och tinat
Har du inte det - så frys denna så du har till nästa gång
Du kan använda köpt fond


Nu ska vi koka sås (2-3 port)
2 dl kött buljong,
(ca 1½ msk köpt konc fond + 2 dl vatten)
2 dl grädde
baskrydda

Koka upp fond/buljong, minska värmen till hälften, 
Tillsätt grädde, låt sjuda i ca 15-20 min
Smaka av med baskrydda

-----------------------
Köttfärslimpa
Kokt Potatis
Gräddig Skysås
Picklad Gurka
Lingonsylt