fredag 9 september 2016

Pasta Carbonara 2016 - Recept



Recept: Pasta Carbonara 2016
1-2 port

150 g bacon, finstrimlat
150 g barilla fusilli, förkokas, kyls ställs åt sidan
1 st vitlöksklyfta, rivna
1 dl kokvatten från pasta
1 dl vitt vin
salt och grovmald svartpeppar
1-2 msk olivolja - (eller 1-2 msk smör)
parmesanost riven
persilja finhackad
2 st äggulor

Det är bra att ha en rejäl stekpanna - jag kör i woken
(köptes på IKEA för 99:- många år sedan - älskar den)


Börja med att förbereda pastan
Koka pastan enligt förp i välsaltat vatten
Häll av vattnet men spara 1 dl
Kyl pastan - ställ åt sidan


Hetta upp olivolja i en stekpanna (jag hade smör)
Fräs bacon nästan krispigt men inte bränt
Tillsätt vitlök, låt fräsa 1 min utan att brännas
Tillsätt vitt vin, låt sjuda till hälften är borta
Tillsätt pastavatten och avrunnen pasta
Låt sjuda 3-5 min, så det kokar ihop
Smaka av med salt och grovmald svartpeppar
Garnera med riven parmesan, persilja och äggula
Njut


Jag hade tyvärr ingen parmesan hemma, men tog vällagrad prästost

Det var oxå gott.