måndag 3 augusti 2015

Pannbiff, Karameliserad Lök, Gräddsås - Recept på tillbehören

Ja - Jag vet
Jag har lagt upp pannbiff tidigare
Men med andra tillbehör


För er som missat mitt recept på Pannbiff
HÄR hittar du det



Gräddsås - Väldigt enkel och god     

1 msk        smör
1 tsk          tomatpuré
2,5 dl        grädde
2 msk        kalvfond
                  maizena redning

Fräs tomatpurén i smöret,
Häll på grädde och kalvfond
Ge det hela ett uppkok samtidigt som du vispar
Minska värmen till nästan 0
Låt sjuda sakta medan biffarna steks

Precis före servering, hetta upp såsen medan du vispar
Om du vill kan du reda lite med maizena

Jag valde att reda för att få en sås som fastnar bättre på maten
Jag är ju ingen Michelinkock - vad jag vet

Karameliserad lök

1 st lök, tunnskivad
1 msk smör
1 msk rapsolja
1 nypa socker

Hetta upp fettet
Lägg i löken och sockret- rör om
Sänk värmen
Låt löken goa ihop sig utan att det bränns gärna 10 min eller mer

Strax före servering, fullt ös på spisen
När löken börjar mörkna ta pannan från spisen