lördag 5 oktober 2013

Recept: Glacerat revben med en touch av Asien

 
 
Till att börja med - förbered en universialkrydda
1 del vitpeppar - 9 delar salt
 
 
 
Detta använde jag:
700 g tjocka spjäll
2 msk Milda culinesse
1 gul lök, skalad och delad
7 vitlöksklyftor delade
3 cm ingefära skivad
1 dl vatten
1 dl vitvinsvinäger
1 st köttbuljongtärning
1 st kalvbuljongtärning
1 st grönsaks buljongtärning
1 msk fish sause
universialkrydda
 

Jag använder varmluftsugn - så om du använder en vanlig ugn ska du öka ugnsvärmen med 25 grader
 
Så här gjorde jag - (du gör hur du vill)
Jag hettade upp min lilla gjutjärnspanna med 2 msk milda culinesse
När det slutade fräsa så la jag spjällen i pannan med benen uppåt
Fräste på hög värme till fin färg - vände på spjällen - slog av plattan
Tillsatte, vatten, vinäger, buljongtärningarna, stänkte på ca 1 msk fish sause, kryddade ovanpå med lite universialkrydda,
Folie på - in i ugnen på 100 grader - 2 timmar senare
 Tar jag ut pannan ur ugnen och ökar värmen till 200 grader

Blandar:
1 msk svartvinbärsgelé
1 msk sweet chili
1 msk ketchup
2 tsk senap
2 tsk flytande honung
1 tsk salt
Häll allt över revbenen
stoppa in i ugnen i ytterligare 30 min



Glaserad och klar


Dagens middag
Glaserat revben med en touch av Asien
serverat på en bädd av
Spenatrisotto
och
Sweet chilisause