söndag 27 oktober 2013

Inspiration & Recept - Kokta Köttbullar på Flaskhare

Kompisen sa att han brukar koka köttbullarna före han stekte dom, och det tyckte jag lät som en möjlighet att göra ett litet recept experiment.

Jag hade 500 g fläskhare, ½ paprika, ½ gul lök, 2 vitlöksklyftor. som jag körde genom köttkvarnen - Tillsatte 2 tsk salt och lite grovmalen svartpeppar, 1 msk Maizena, 1 ägg - Blandade ihop allt snabbt.

Satte på en gryta med vatten på spisen och medan jag jag väntade på att vattnet skulle koka så måttade jag upp köttbullar med ett msk-mått.

När vattnet kokade formade jag köttbullar och släppte ned i vattnet - när dom var klara fångade jag upp dom och stekte dom färdiga i ugnen - nästa gång steker jag dom färdiga i stekpanna - då har jag bättre kontroll

2 dl grädde i en kastrull, 1 tsk dijonsenap, 2 tsk muschroom soy, koka upp häll köttbullarna i såsen och låt puttra ihop.

Dagens middag

Gräddstuvade fläskköttbullar
Stekt kulpotatis
Lingonsylt
Cornichoner
 
 
 
 
 
 
 
 
Men vänta vad är detta ???

Det tar vi imorgon...