lördag 13 april 2013

"Vild" Högrev På Lökbädd i Pottan

Jag tog 2 väldigt stora gula lökar och skar dom i grova skivor
Skickade ned 2 dl älgfond som jag hade i frysen - kryddpeppar och lagerblad i pottan
Brynde en bunden högrev kryddad med salt och pepparmix i mycket smör
La högreven i pottan och glacerade stekpannan med rödvinsvinäger
Som hälldes över köttet och löken
Fyllde på med 1,5 liter vatten och startade pottan på hög effekt 3 timmar.
Insåg att det kommer inte bli bra och lät pottan gå ytterligare 10 timmar på låg effekt.
Idag har jag låtit skyn koka ned rejält, fyllt på grädde och kokat ihop till en god sås
Det tog 7 tim
 
Medan allt detta hände passade jag på att avnjuta en liten enkel förrätt
Antipasto med vitt vin
 
Till varmrätten ville jag ha något gott att dricka och letade då fram en gammal favorit
2710 ett gott och billigt vin endast 99:- på systembolaget
 
Här kommer nu varmrätten
Lågvärmebräserad högrev från pottan som jag har smörstekt
Välreducerad sky och gräddsås
På salladsbädd med smörfräst harico verts och spenat
 
Skulle bara haft en klick svartvinbärsgelé så hade det varit helt perfekt...
 
Just nu går pottan igen och kommer att fortsätta när revbenen är klara...
 
Ha en smakrik och lugn lördagkväll