måndag 15 oktober 2012

Köttfärssoppa a' la Rune

Den här soppan levde jag på i ca 4 månader (på vardagarna alltså) och jag gick ned 15 kg. - Men det tog ett par år innan jag gjorde den igen.

Detta är första gången jag gör den i pottan - går givetvis att göra på spisen men kräver då mycket mer timing när man ska tillsätta dom olika grönsakerna

Hade tyvärr ingen purjolök hemma, men det går bra utan...

Lite ingredienser, bl.a. hemkokt älgfond, skala vitlöken och strimla resten
Spara pepparsåsen till serveringen, ger en underbar smak och lite sting.

Blandade lite, tillsatte den förstekta köttfärsen - och hela skalade tomater

 
Blandade allt, saltade - tillsatte 1 burk vatten
6 timmar på låg värme tillsatte jag lite kokande vatten och smakade av med salt
 
Serverades med orientaliskt nanbröd samt Pepper-sause
 
Hädanefter kommer jag aldrig att göra denna på spisen....