måndag 25 februari 2019

Pitepalt 2019, lite fastare - Recept






Jag har gjort en variant på ett orginalrecept från Piteå tidigare.
Det hittar ni --- >>> HÄR <<< ---
Nu ville jag göra en fastare/kompaktare variant som jag föredrar.

Paltrecept är ju väldigt individuellt.
Frågar du efter ett recept så kan det variera mycket.

Recept pitepalt 2019 - ca 6 portioner:
1,2 kg råa potatisar, skalade
6,7 g salt, (1 msk) ---- (jag tog ½ msk extra)
Ca 700 g vetemjöl (11-12 dl)
(ev. lite vatten om du tycker smeten blir för torr)
250-400 g fläsk (rimmat)
Det som blir över av fläsket kan du forma till biffar och stekta som biffar och servera till.

Jag använder en köttkvarn till förberedelserna

Gör så här:
Fyll en rymlig kastrull med vatten och låt koka upp medan du gör iordning smeten, salta vattnet (snåla inte med saltet).

Mal fläsket med grov skiva
(kan funka att finhacka)
Skala potatisen och mal den i köttkvarn med fin skiva
(kan funka att finrivna)
Blanda potatis, mjöl och salt och arbeta ihop degen.

Använd vatten om smeten blir för torr

Dags att rulla palt
Jag brukar använda ett dl mått till smeten och en tsk till fläsket
Ta smet i handen - gör en grop - lägg i fläsk - rulla ihop, släpp i kokande vatten.
Använd gärna en träslev så det inte stänker så mycket - rör om då och då.

Låt sjuda i ca 30-60 min
Servera palten med smör och lingonsylt.

Smaklig måltid!