fredag 15 februari 2019

Köttfärssås i min Crock-Pot. 2019 v.01 - Recept






Detta behövs:
800 g blandfärs
3 msk tomatpuré
230 g gul lök, finhackad (2 st)
400 g körsbärstomater på burk
3½ dl rött vin (jag tog ett alkoholfritt)
5 msk vetemjöl
1 st röd paprika, tärnad
1 dl chilisause / ketchup
2 st köttbuljongtärningar, rivna
1 tsk salt
1 tsk rosmarin
1 tsk grovmalen svartpeppar
3 msk oregano, torkad

Gör så här:
Idag så förstekte jag köttfärsen
(i min 5 lit saute kan jag steka på spisen, spar disk)
Vispa ihop mjöl med lite av vinet till en slät smet,
Tillsätt det i den brynta köttfärsen med dom övriga ingredienserna
Blanda ihop det med resten av ingredienserna
Kör på låg effekt 5-6 timmar
(Jag körde 8 tim)

När det är nästan klart (30 minuter före)
Rör om så tomaterna spricker
Smaka av med chilisause, oregano, salt och svartpeppar
Kryddning är ju ofta en personlig smak
Så därför talar jag inte om hur jag smakade av det hela
Tycker du att såsen/ragun är för tunn (blaskig)
Red med maizenaredning (det gjorde jag)
Eller höj effekten till hög och kör utan lock till önskad konsistens.