fredag 22 februari 2019

Makaronipudding 2019

Receptrevidering 2022-04-13



När jag kollade mina recept inför dagens matlagning insåg jag att
jag gjort ett fel i mitt förra recept på makaronipudding, åtgärdat nu.

Idag blir det en lite annan fyllning.

Se till att ha en stor gratängform

Ingredienser: 4 port
450 g makaroner
2 msk flytande smör eller rapsolja att steka i
1-2 msk smör att smörja formen med
125 g bacon, finstrimlad
150 g enrisrökt cognacsmedwurst) fintärnad
200 g prinskorv, fintärnad
1 st liten röd lök, (ca 100 g), finhackad
150 g purjolök, finhackad
150 g riven ost

Äggstanning:
3 dl grädde
8 st ägg
1 tsk baskrydda
1 tsk svartpeppar, grovmald



Gör så här:
Koka makaroner i rikligt med saltat vatten enligt förpackningens anvisning.
Låt rinna av.

Under tiden hackar och skär du alla ingredienser
Vispa ihop äggstanningen med kryddor

Fräs bacon i smör eller olja i en stekpanna
Tillsätt lök, medwurst och korv och fräs så allt får lite färg

Blanda makaronerna , purjon, fräset, och äggstaningen - rör ihop

Häll i smörad form och toppa med resten av osten

Grädda i 200°C, i varmluftsugn (i vanlig ugn + 25°C) ca 35 min.