tisdag 12 september 2017

Pitepalt a’ la Rune - Recept


Alla har sin egen favorit och om du frågar efter ett paltrecept, kan det vara svårt att hitta något nerskrivet, det blir mycket på en höft.

Paltrecept är ju väldigt individuellt.
Frågar du efter ett recept så kan det variera mycket.

Detta är mitt recept på Pitepalt:

Recept pitepalt, 4-5 portioner:
1,2 kg råa potatisar, skalas
6,7 g salt, (1 msk)
420 g vetemjöl (7 dl)
(ev. lite vatten)
2-300 g fläsk (rimmat) gjorde 400 g, på tok för mycket
Men det som blev över formade till biffar och stekte som biffar som jag serverade till.

Jag använder en köttkvarn till förberedelserna

Gör så här:
Fyll en rymlig kastrull med vatten och låt koka upp medan du gör iordning smeten, salta vattnet (snåla inte med saltet).

Mal fläsket med grov skiva
(kan funka att finhacka)
Skala potatisen och mal den i köttkvarn med fin skiva
(kan funka att finrivna)
Blanda potatis, mjöl och salt och arbeta ihop degen.

Använd vatten om smeten blir för torr


Dags att rulla palt:
Jag brukar använda ett dl mått till smeten och en tsk till fläsket
Ta smet i handen - gör en grop - lägg i fläsk - rulla ihop, släpp i kokande vatten.
Använd gärna en träslev så det inte stänker så mycket - rör om då och då.

Låt sjuda i ca 45-60 min

Servera palten med smör och lingonsylt.

Smaklig måltid!


Ärligt – det är gott, men hädanefter kommer jag att göra min pappas recept: