lördag 4 augusti 2018

Köttfärssås/Ragu/Bolognese i min Crock-Pot



Jag hade planerat ett recepttest till imorgon så jag tänkte att förbereda en köttfärssås/ragu/bolognese. Men nu känner jag mig lat och orkar inte allt arbete som min test skulle inneburit, så det blir något enklare.
Men jag bjuder på receptet på köttfärssåsen/ragun/bolognesen

Detta behövs:
600 g nötfärs
400 g riven morot
150 g champinjoner, skivade
3 msk tomatpuré
500 g tomatkross
5 dl vatten + ca ½ dl till redningen
4 msk vetemjöl
1½ msk mushroom soy
2 dl chilisause / ketchup
1 msk worcestershire sause
230 g gul lök, grovhackad (2 st)
20 g vitlök, hackad (4-5 st klyftor)
2 st köttbuljongtärningar, rivna
1 tsk salt
1 tsk rosmarin
1 tsk grovmalen svartpeppar
3 msk oregano, torkad



Gör så här:
Vispa ihop mjöl med lite vattnet till en slät smet,
Blanda ihop det med resten av ingredienserna
Bryt ned och rör ihop köttfärsen med alltihopa
Efter ca 3 timmar så rör om i grytan så köttfärsen fördelar sig (behövs inte om du försteker men jag var lat)
Kör på låg effekt 5-6 timmar

När det är nästan klart (30 minuter före)
Smaka av med chilisause, oregano, salt och svartpeppar
Kryddning är ju ofta en personlig smak
Så därför talar jag inte om hur jag smakade av det hela
Tycker du att såsen/ragun är för tunn (blaskig)
Red med maizenaredning
Eller höj effekten till hög och kör utan lock till önskad konsistens.



Tillråga på allt så plockade jag fram färdigkokt ris till kvällens middag.
Men det var gott i alla fall med en hårdbrödskiva till