måndag 30 juli 2018

Köttfärslimpa i Crock-Pot - Recept




Bekvämt med Crock-Potten så här i sommarvärmen
Den sköter matlagningen utan att det blir alltför varmt i köket.

Köttfärslimpa i min Crock-Pot
Har valt att göra det så enkelt som möjligt.


Ingredienser:
900 g blandfärs
1 st ägg
1 dl grädde
1 msk mrs chengs mushroom soy
2 msk ströbröd
1 påse fransk löksoppa
1 tsk lökpulver
1 tsk örtmix (receptlänk)
½ tsk baskrydda (9 delar salt och 1 del vitpeppar)


Gör så här:
Blanda alltihop
Stek en liten provbiff och smaka av kryddningen
Krydda på om det behövs
Smörj botten på slökokaren
Forma en köttfärslimpa (tips: forma i en rak bakform)
Lägg i slökokaren häll 1 dl vatten runt om - Kör 4 tim på låg effekt

Jag körde min i multin - i den det finns ett galler som jag klädde med folie och la köttfärslimpan på så att jag fick upp den lite från botten och var lättare att lyfta upp när den var klar

Lyft upp köttfärslimpan och sila av skyn så har du grunden till en sås.


Done



 Köttfärslimpa
Potatisstomp med extra smör
Gräddsås
Lingonsylt