måndag 6 augusti 2018

En fusk-moussaka på steroider - recept





Jag hade tänkt göra lasagne idag (söndag), så jag gjorde köttfärssås igår…
Men….. jag fick en galen idé.

Potatis, morötter, bacon, köttfärssås, champinjoner, lök och massor av ostsås

Ingredienser 4-6 port:
800 g potatis, tunnskivad
300 g morot, tunnskivad
100 g gul lök, tunnskivad
150 g champinjoner, skivade
250 g bacon, klippta i cm bitar
3 msk smör + lite till gratängformen
2 msk vetemjöl
6 dl gräddmjölk
2 (ca) krm baskrydda
200 g riven ost till ostsåsen
100 g riven ost att toppa med

Gör så här:
Gör köttfärsragu – (Recept)
Klipp och stek baconbitarna
Stek champinjonerna på hög värme, salta lite på slutet

Smält smör och vispa ner mjölet
Tillsätt gräddmjölken i omgångar medan du vispar
låt såsen tjockna lite innan du häller på mer gräddmjölk.
Låt sjuda ca 3-5 min
Smaka av med baskrydda. Vispa ner riven ost till slätt

Smörj en stor gratängform
Varva sås, potatis, morot, lök, bacon, champinjoner, köttfärssås
Gör så 2 ggr och avsluta med ostsås

Kör i 200 graders varmluftsugn (vanlig ugn +25 grader)
Ta ut och strö över resten av osten.
Stoppa tillbaka formen i ugnen och kör 20 min till,
om det börjar bli bränt täck med aluminiumfolie.
Låt gratängen stå och sätta ihop sig 15-20 min

Servera