torsdag 27 juli 2017

Oststuvade Makaroner & Dubbelkorv + Gratäng - Recept


Oststuvade Makaroner:
Ingredienser 3-4 portioner

Pastan:
280 gr makaroner
Koka pastan enligt paketets rekommendationer
Kyl pastan under rinnande kallt vatten
Ställ åt sidan i kallt vatten

Ostsås:
2 msk smör
2½ msk vetemjöl
5½ dl standard mjölk (ev ½ dl till i slutet)
½ tsk baskrydda (1 del vitpepper, 9 delar salt)
1½ msk strösocker
2 msk slotts senap original (typ)
2 msk kruspersilja, finhackad
100 g ost, lagrad, riven
ev lite mera baskrydda
Smält smöret - vispa i mjölet slätt
Tillsätt mjölken under vispning - lite i taget
Låt sjuda i 5 minuter
Tillsätt baskrydda, strösocker och senap
Vispa ihop, smaka av om du vill ha i mer kryddor

(kom ihåg att osten är salt)
Tillsätt den rivna osten - rör ihop och ta från plattan
Smaka av med baskryddan

Montering och avslut:
Häll av vattnet från pastan så den rinner av
Rör ned pastan försiktigt i ostsåsen,
Tillsätt lite mer mjölk om den blir för tjock
Den ska vara såsig
Ge ett lätt uppkok

Servera direkt


Dubbelkorv:
1 msk smör
1 msk rapsolja
300 g grillkorv, i tunna skivor
200 g parisergrill, tärnad i 5 mm kuber
1½ dl fin hackad purjo

Hetta upp smör och olja till smöret slutar fräsa
Lägg i korven och minska värmen tiil 2/6
Låt steka ca 10-15 min - vänd då och då
Tillsätt purjon på slutet och låt den fräsa med ca 1-2 min

Servera till dom oststuvade makaronerna

-------------


BONUSMAT:

Pastagratäng:
När jag lagt upp min första portion på tallriken så blandade jag ihop korven med pastan, tillsatte lite grovmald svartpepper och satte i en sockerkaksform - lätt det kallna
Öste massor av ost på och gratinerade i ugn på 200 gr i 25 min
Och fick en god pastagratäng till nästa måltid