torsdag 29 mars 2018

Chokladbollar - Mitt grundrecept





Jag tror dom flesta har gjort chokladbollar någon gång.
Jag hade inte hemma allt jag ville så det fick bli mitt grundrecept.
Nästa gång ska jag se till att ha hemma lite mer roliga grejor.

Ingredienser:
100 gram mjukt smör
2 msk ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk farinsocker
2 msk kakao
1 msk oboy
3 msk kallt starkt kaffe
1 msk grädde
3½ dl havregryn

Garnering:
kokosflingor


Gör så här:
Lägg det mjuka smöret i en skål och vispa till en slät kräm
Tillsätt socker och farinsocker och vispa smeten luftig
Mixa havregrynen i matberedare
Blanda ihop alla ingredienser med sockersmöret
(Ev mixa ihop allt i matberedaren)
Ställ in i kylen ett slag, ca 30 min.

Forma sedan smeten till bollar och rulla i kokosflingor.
Låt stå i kyl ett tag innan servering.