lördag 18 juni 2016

Thai Pot Rolls - Recept



Eftersom detta var ett experimentrecept så har jag justerat receptet på flera ställen så ni inte gör dom fel jag gjorde.

Thai Pot Rolls

-------------


Detta behövs:
500 g fläskschnitzel,
Bankas tunt (gärna i påse så det inte stänker)
delas på bredden så det blir 2 rullader av varje

1 st Vitlök, riven
3 msk Ingefära, riven
2-3 msk Röd chili, finskivad
1 tsk Ostronsås
1 tsk Sesamolja
3 msk Thai soya
1 msk Fish sause
1 msk Vitt vin (alt 1 tsk vitvinsvinäger)

1 msk Rapsolja att smörja pottan med
1 st Grönsaksbuljongtärning
2 dl Vatten, kokande att lösa upp buljongen i
1+1 näve Spetskål (läggs i vid olika tillfällen)
1 st Morot, liten, tunnskivad med skalare

1 st Rödlök, grovskivad (ca 3-4 mm)
1 dm Purjo, strimlad
1 burk Bambuskott, skivor
1 st Paprika röd, stor, finhackad
1 burk Kokosgrädde

1 msk Dragon, torkad

-------------

Då kör vi


Blanda marinad:
Vitlök, Ingefära, Röd chili, Ostronsås, Sesamolja, Thai Soya, Fish Sause, Vitt Vin (alt 1 tsk vitvinsvinäger)

Marinera köttet
(jag förberedde köttet dagen före)
-------------
Förbered alla grönsaker
--------
Koka Grönsaksbuljong
1 tärning + 2 dl vatten
--------
Smörj pottan med lite rapsolja
--------
Rulla köttet till rullader
--------
Lägg rulladerna runt i pottan - med marinaden
Lägg en näve spetskål och morötterna i mitten
(Spara en näve spetskål till senare)
Häll över buljongen

Kör låg effekt 2 timmar

-------------

Här tog jag en powernap (det är ett bra tips)


-------------

Tillsätt:


Paprika, Bambuskott, Rödlök, Purjo 


Och 1 burk Kokosgrädde
(om du vill ha en tjockare sås - vispa ned 2-3 msk maizenaredning i kokosgrädden)

-------------

Kör låg effekt 1 tim
Rör om och smaka av med dragon
Rör om


Servera med ris och sweet chili




Detta gör jag med resterna
Köttet och lite av grönsakerna ska jag äta imorgon
(det försvann några rullader när jag lyfte upp dom - vet inte vart)
Skyn och grönsakerna ska fryses - Soppbas