tisdag 7 juni 2016

Runes Rökiga BBq Sause med Sting 2016 - Recept



Årets variant blir det lite mera sting i min BBq sås
Jag har bytt ut flera kryddor och ökat mängden på andra
Jag är återhållsam med den rökta paprikan
Har gärna större delen av röksmaken från det jag grillar

Hoppas ni kommer att gilla den

Tips - blanda den med majonäs till din hamburgare


Detta behövs:
3  msk olivolja
1 st stor gul lök finhackad (140 g)
7 st vitlöksklyftor, finhackade
1 msk tomatpuré
4 msk rödvinsvinäger
250 g coctailtomater, kvartade
4-500 g tomatkross
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl chilisause
2 msk oregano
½ tsk chili flakes
2 nypor cayennepepper
1 tsk rökt paprikapulver


Gör så här:
Hetta upp olivolja i en gryta
Tillsätt lök och vitlök - minska värmen
Fräs försiktigt till löken är genomskinlig utan att bränna den
Tillsätt tomatpurén som får fräsa med lite
Tillsätt resten av ingredienserna - rör om
Sätt på lock och sjud i 1-1½ timme - rör om då och då

Mixa slätt, Passera genom en sil (tryck genom sil med hjälp av slickepott)
Rengör grytan - och häll den passerade såsen i grytan

Låt reducera (koka ihop) 10-15 min i taget (utan lock) på låg värme till dess du tycker att du har en bra konsistens - (jag ville ha min ganska tjock i år)
Glöm inte att röra om varje gång ni kollar den så den inte bränner fast i pannan


Förslag att smaka av såsen med på slutet:
Rökt Paprikapulver
Sambal Oleak
Honung
Salt


Jag satte i:
2 msk honung
1 tsk sambal oleak
½ tsk salt
Gav det hela ett snabbt uppkok
Kyl snabbt och häll på i väl rengjord flaska(or)