lördag 4 juni 2016

Asian Braised Pork Pot-Belly with Fried Rice and Chilli - Recept



Min tanke idag var
Thaipork in pot / Thaifläsk i pottan
Men tyvärr var jag slarvig med receptet och hade dålig koll när jag handlade idag (slarvade bl.a bort färsk ingefära som jag vet att jag la i vagnen)
Så nu när jag sitter och ska göra receptet så inser jag hur många ingredienser jag glömt... 

Så vi lämnar Thaivarianten och gör......

Asiatisk Bräserat Pot-Sidfläsk
Stekt Ris och Chili


Jag förberedde detta igår kväll
Hade jag startat direkt på morgonen så hade jag kunnat göra alla förberedelser och tillagning med brynfunktionen i min Crock-Pot

Sidfläsk  2-3 port - detta behövs:
Rapsolja att steka i
200 g Gul lök, grovskivad
8 st Vitlöksklyftor
600 g Sidfläsk med kappan kvar, tärnad i 2 cm kuber
200 g Gul lök, grovskivad
8 st Vitlöksklyftor, tunnskivade
1 Grönsaksbuljongtärning + ½ dl vatten
(Jag hade ½ dl Grisfond istället för grönsaksbuljong)
1 msk Soja, kinesisk
1 msk Fish sause
1 tsk Sesamolja
1½ msk Ingefärapulver (slarvat bort den färska)
1 msk Honung
2 tsk Risvinäger
1 msk Sambal oleak
½-1 lit Vatten
200 g Champinjoner, skurna i cm bitar
Baskrydda


Stekt ris 1-3 port - detta behövs:
Rapsolja att steka i
3 st Ägg
Baskrydda
7 cm Purjo, den gröna delen, finhackad
2 msk Chili, tunnskivad
3 dl Kokt kallt ris
½ dl Vatten
1 dl Gröna Ärtor


Sidfläsk - Gör så här:
Jag började med att karamellisera löken i olja på låg ärme i ca 15 min
Sista 5 minuterna fick vitlöken följa med - Hällde över i en bytta
Hettade upp rapsolja och stekte köttet hastigt runt om
Tillsatte, soya, fishsause, sesamolja, ingefära, honung, risvinäger, sambal och ½ lit vatten - ge ett uppkok - häll över i byttan med lök
Kyl - täck med folie- låt stå i kyl över natten

På morgonen - häll allt i din Crock-Pot och tillsätt vatten så det nästan täcker köttet-
Kör på låg effekt i 5 tim


Lyft upp köttet, ställ åt sidan

Sila upp ca 1 liter buljong till en gryta på spisen
Reducera (koka bort vätska) buljongen till ca 1½-2 dl - ställ åt sidan

Hetta upp 1 msk rapsolja i en wok / stekpanna
Fräs champinjonerna hastigt

Krydda lite med baskrydda
Häll över i den reducerade buljongen

Nu ska allt göras klart för servering


Häll köttet i buljongen och sätt på låg effekt på plattan
Rör om lite försiktigt ibland

När riset nästan är klart öka värmen på köttet till max och red ev av med lite maizena om du tycker det behövs

Stekt ris - Gör så här:
Hetta upp 2 msk rapsolja i en wok / stekpanna
Knäck ned äggen krydda med lite baskrydda och rör hastigt ihop
Äggen ska vara så det är nästan rinnigt - lägg över på tallrik en stund

Och igen hetta upp 2 msk rapsolja i en wok / stekpanna
Fräs, purjo och chili hastigt
Tillsätt riset och fräs hastigt
Tillsätt ärtor och vatten - rör om någon minut

Servera