torsdag 23 juni 2016

Top 10 - Stekt sill med löksås - Recept




Husmanskost Top 10
Stekt Sill med Löksås och Nypotatis



Man kan köpa urvattnade sillfiléer som inte varit frysta
Men för ca halva priset kan man köpa frysta sillfiléer


Och det är precis vad jag gjort

Jag klippte ryggfenan, saltade på sillen
Sedan vände jag den i grovt rågmjöl blandat med salt
Såg till att paneringen fastnade på fisken
Sedan fick den vila till strax före servering

Under tiden startade jag potatiskoket
Skar lök till sås och karamelisering

Kokade Löksås: (för mig var detta nästan en portion)
1 gul lök, grovskuren
1 msk smör
1 msk vetemjöl
3 dl mjölk
baskrydda (9 del salt 1 del vitpeppar)

Löksås - gör så här:
Smält smöret i panna, tillsätt löken
Låt fräsa några minuter utan att löken bränns
Pudra över mjölet, vispa ihop
Tillsätt mjölken i omgångar, rör om under tiden
Låt såsen sjuda på låg värme i minst 5 minuter
Rör om då och då
Smaka av med baskrydda
Ställde åt sidan


Karameliserad lök:
Stekte på låg värme i smör utan att det brändes ca 15-20 min
La åt sidan

Stek Sillen:
Sätt en stor klick smör och 2 msk rapsolja i en stekpanna
När det slutar fräsa, lägg ned sillen med skinnsidan nedåt
Minska värmen till hälften. låt steka till dess skinnsidan fått riktigt med färg utan att vara bränt, vänd filéerna och stek hastigt,
Lägg ned en karameliserade löken så den blir varm och värm upp såsen

Servera direkt

DAGENS MIDDAG
Sillfilé Rågmjölspanerad 
Nypotatis Borstad 
Löksås
Lök Karameliserad 
Gröna Ärtor med crisp



Burp