torsdag 20 september 2012

Från älgben till soppa...



Klicka på bilderna så blir dom större
Igår fick jag en påse älgmärgben som jag genast la på en ugnsplåt tillsammans med morötter, kålrot, selleri purjolök, gul lök och en rejäl klick tomatpuré. Detta rostade jag i ugnen till jag fick en fin färg, sedan så la jag allt i en stor gryta och tillsatta vatten så det täckte.

Sedan fick allt puttra i 6 timmar - svalna lite innan jag plockade benen från köttet.
Kylde köttet, och lät det stå i kylen medan benen fick fortsätta sjuda i ca 11 tim under lock - sedan silade jag bort ben och grönsaker


Här har jag 6 liter buljong som jag kokar ned till 1 liter Älgfond



Tillsatte kålrot, selleri, morot, och purjo och täckte med buljongen
(tog undan innan jag kokade fonden)
Fick puttra i 1,5 timme - smakade av med salt


En mustig Älgköttsoppa blev resultatet
Mumsigt var det...dessutom så blir det matlåda till jobbet imorgon..

Imorgon kommer det en påse till... men det blir inte köttsoppa av det...
Fortsättning följer....