onsdag 24 januari 2018

Krämig Pastagratäng m Currykyckling – Recept

Krämig Pastagratäng m Currykyckling – Recept


Fick en galen idé – En gratäng med currykyckling, ostsås och spagetti.
Receptet jag bjuder på ger en lätt värme i munnen.
Nästa gång tar jag dubbelt så mycket sambal.
Och troligtvis dubbelt så mycket purjo, men det är en smaksak.


Ingredienser 4-6 port
350 g spagetti, delas i tre delar
600 g kycklingfilé (3 st), tärnad
3 msk rapsolja
1 msk curry
1 tsk salt
1 msk tomatpuré
1 msk sambal oelek (minst)
2,5 dl cocosgrädde
2,5 dl créam fraische
150 g créam cheese
2 st hönsbuljongtärningar
150 g röd paprika tärnad
100 g purjolök, tärnad (jag tog den gröna delen)
2 tsk dragon
100 g ost, riven till topping

Jag använde bara min wokpanna och min stora gratängform

Gör så här:
Koka pastan, kyl och låt ligga i kallt vatten

Hetta upp en stor gryta, gärna belagd med rapsolja
Fräs tomatpuré, curry, salt och sambal oelek hastigt
Tillsätt kycklingen och fräs hastigt så den blir brynt runtom
Häll i bytta och ställ åt sidan

Vispa ihop cocosgrädde och créme fraiche i den stora grytan
Koka upp med kycklingbuljongtärningarna, sänk värmen
Vänd ned créam cheese och vispa/rör ihop så det blir slätt
Rör ned dragon, purjo, paprika och kyckling - ge det ett snabbt uppkok
Häll av pastan vätskan och rör ned pastan i såsen
Blanda väl och häll i smörad gratängform
Toppa med riven ost

Gratinera i 200° varmluftsugn i ca 20 – 30 minuter. (vanlig ugn + 25°) - Till gyllenbrun färg