måndag 12 februari 2018

Tacotårta 2018 - Recept



Har gjort en tacotårta tidigare (BBqtaste Tortillatarte)
Häromveckan blev jag inspirerad av en medlem i min matgrupp på facebook (Matglädje med kockar och amatörer) att göra en igen - detta är resultatet




Detta behövs:
2-3 msk rapsolja
450 g nötfärs
1 msk tomatpuré
1½ tsk spiskummin
1½ tsk oregano
1½ tsk salt
1 msk vinäger
1 burk majs (140 g)
1 dl jalapénos finhackade (inlagda)
1 tsk cayennepeppar - eller efter smak
1½ dl créme fraische
1½ dl chunky salsa (medium hot) alt tacosås
1 st stor röd lök, finhackad
3 stora klyftor vitlök, rivna
1 st stor röd paprika, finhackad
200 g bacon knaperstekta (i ugn) grovhackade
400 g riven ost (minst)
1 pkt tortillabröd jag tog 5 tortillabröd ur en 320 gr förp (8 i en förp)


Gör så här:
Kör bacon i ugnen på 200 grader i ca 8 min, ta ut och ställ åt sidan
Förbered alla grönsaker.

Hetta upp olja och fräs tomatpuré, spiskummin, cayennepeppar, oregano och salt hastigt
Tillsätt och bryn köttfärsen under omrörning,
Tillsätt vinäger, majs, créme fraishe, salsa, jalapénos
Sjud i ca 10 min under omrörning
Rör ned lök, vitlök, paprika och bacon
Ge allt ett uppkok under omrörning
Smaka av med salt och cayennepeppar

Lägg ett tortillabröd i botten på en ugnsform och varva köttfärsröra, ost och bröd
Avsluta med köttfärsröra och ost

In i ugnen 175 grader varmluftsugn. (200 grader i vanlig ugn) 14-18 min

Servera med vitlöksdressing och ev salsa