tisdag 2 maj 2017

Rigatonigratäng med Ost & Isterbandssås - Recept



Häromdagen gjorde jag
Recept --->>> Tomat & Isterbandssås <<<--- Recept
Det blev så mycket över att jag inte ville frysa allt
Så här bjuder jag på ett krämigt och gott recept på bonusmat


Jag har en 1½ liters belagd form - Perfekt till den här mängden



Recept: Pasta Rigatonigratäng 3 port:
240 g rigatoni
300 g isterbandssås
20 g smör
1½  msk vetemjöl
4 dl standardmjölk
1½ dl kokvatten från pastan
150 g riven ost
1 msk oregano
baskrydda



Koka pastan i välsaltat vatten
Denna ska koka i 11 min, så jag kokade i 10 min
(för att inte få geggig pasta)
Innan du häller av vattnet, ta reda på 1½ dl av kokvattnet
Häll av vatten i durkslag och häll i formen (slipper du diska bytta)
Häll på 1½ dl av kokvattnet från pastan på pastan

Det gör inget att pastan mjuknar lite under tiden...
...för att jag inte kokat pastan helt klar


Smält smöret, tillsätt mjöl, vispa i mjölet slätt
Tillsätt mjölken under vispning - lite i taget
Låt sjuda i 4 minuter
Tillsätt isterbandssåsen och oregano, vispa ihop
Tillsätt den ca 75 g av den rivna osten
Rör ihop och ta från plattan
Smaka av med baskryddan
Rör ned pastan - häll i gratängformen
Toppa med resten av osten
Gratinera i 225 graders ugn (-25 i varmluftsugn) 15-20 min

Ta ut ur ugn och låt vila ca 10-15 min så gratängen sätter sig


Servera