söndag 4 december 2016

Mustig Tomat och Linssoppa i min Crock Pot - Recept


En riktigt god vegan grönskassoppa med tomat och linser


Ingredienser 4-6 port
400 g krossade tomater
125 g gul lök, finhackad
125 g morot, finhackad
125 g rotselleri, finhackad
10 g vitlök (1 stor klyfta)
1½ msk tomatpuré
2 msk rapsolja att steka i
1½ tsk timjan
1½ msk socker
90 g röda linser, torkade (1 dl)
2 st grönsaksbuljongtärningar (rivna)
(om du vill ha strikt vegan - kolla så att dom inte innehåller mjölkprotein)
1 lit vatten
socker och baskrydda (att smaka av med)


Min Crock Pot har en gryta som jag kan använda på spisen
Men receptet är skrivet för alla slökokare
(tänk på att värmen skiljer mellan olika fabrikat)

Gör så här:
Häll rapsolja i en kastrull. (jag tog min gryta från enheten)
Fräs finhackad, lök, rotselleri, morot och pressa ner en vitlöksklyfta.
Tillsätt tomatpurén och låt rotsakerna få färg med denna.

Häll över fräset i din slökokare (ta min potta från spisen)

Tillsätt de krossade tomaterna, röda linser, buljong, socker och timjan
Rör om och sätt på locket - Kör 4,5 tim på låg
Smaka av med socker och baskrydda om du tycker det behövs


 Mustig Tomat och Linssoppa i min Crock Pot