torsdag 8 december 2016

Panerad Kycklingfjäril - Recept




Idag har jag provat en lite annorlunda variant att panera.
Det funkar dock inte om det är mycket att panera.
Jag körde 2 kycklingfiléer och det är vad jag anser vara max.


Detta behövs:
2 st kycklingfiléer
4 msk mjöl
1 tsk ingefära (torkad)
1 tsk kycklingkrydda knorr
1 ägg
1½ dl majspanering (eller vilket ströbröd du vill)
3 msk smör
2 msk rapsolja
1 st fryspåse 5 liter (att panera i)


Gör så här:
Skär kycklingen så att du kan vika ut den (som en fjäril).
jag var lat, men det skadar inte att banka den lite så den blir tunnare.
Lägg kycklingen i påsen
Blanda kryddor med mjöl och häll över kycklingen i påsen
Massera in allt ordentligt
Tillsätt ett ägg och massera in ordentligt
Tillsätt paneringen och massera in ordentligt
förslut påsen och låt kycklingen vila i kylen 30-60 min

Starta ugnen på ca 175 grader
Hetta upp en stor panna som tål ugnsvärme
(jag tog min stora gjutjärn)
Tillsätt smör och olja, när det slutar fräsa minska värmen till hälften
Lägg ned kycklingfjärilarna och bryn ordentligt båda sidorna gyllenbruna
Ös kycklingen och stoppa i ugn ca 5-10 min
Innertemp på kycklingen 72 grader innebär att den är klar


Panerad Kycklingfjäril
Som jag serverar med en vitlöksdressing på créme fraische och vitlök
Samt smörstekt kulpotatis med babyspenat