lördag 30 mars 2019

Tigerkaka med apelsindoft - Recept




En luftig och saftig sockerkaka med choklad och apelsin.

Ingredienser:
50 g smör eller margarin (+ lite till form)
1 dl mjölk 3%
3 ägg (large)
2½ dl strösocker (225 g)
3 dl vetemjöl (180 g)
2 tsk bakpulver
12 g, rivet skal från en apelsin (stor)
1 msk kakao



Gör så här:
Sätt ugnen på 175° varmluftsugn
Jag använder en belagd springform (ca 1½ - 2 liter) som jag klämt fast bakplåtspapper i botten. Så jag smörjer bara formen med lite smält smör eller margarin. Om du vill kan du bröa formen också

Smält smöret/margarinet i en kastrull, häll i mjölken och låt det svalna.
Vispa ägg och socker ljust och pösigt.

Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten.
Tillsätt skal från apelsinen samt smör- och mjölkblandningen
Rör ihop till en jämn smet och häll 2/3-delar i formen.
Rör i kakao i resterande 1/3-del av smeten.
Häll i kakaoblandningen i mitten av formen/smeten.

Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min.
Ta ut och låt kakan stå i formen ca 10 min. Stjälp upp på galler och låt svalna.