lördag 18 mars 2017

Spagettigratäng med julskinka i ostsås - Recept


 

Jag röjde i frysen och hittade vaccad julskinka i bitar som jag hade planerat till pytt i panna - men jag var ju sugen på pasta - det är precis vad det blev.

Ingredienser:
350 gram spagetti, delade i 3 delar
480 gr jul/helgskinka, finskuren
100 gr gul lök, finhackad
Smör i omgångar
1 st vitlöksklyfta, riven
2½ msk vetemjöl
5 dl mjölk
2,5 dl grädde
200 gr ost riven (gärna mer)
svartpeppar, grovmald
baskrydda


Gör så här:
Förbered alla ingredienser (mise an placé)
Koka pastan, häll i durkslag
Hetta upp 1-2 msk smör och fräs lök och skinka, krydda med lite svartpeppar
Blanda ihop med kokt pasta - häll över i smörad form
Hetta upp pannan med 2 msk smör när det börjar fräsa lätt tillsätt vitlök, fräs hastigt.
Tillsätt mjölet och vispa jämt - tillsätt mjölk och grädde i omgångar
Vispa hela tiden för att undvika klumpar.
Måste sjuda minst 3 minuter för att ta bort mjölsmak.
Smaka av med baskrydda (kom ihåg att osten och skinkan är oxå salt)
Vispa ned ca hälften av osten, nu får såsen inte koka igen
Häll såsen över pastan och skinkan i formen - blanda väl
Toppa med resten av osten

Kör ca 25 min i 200 graders varmluftsugn (+25 gr i vanlig ugn)


Låt gärna gratängen få stå och "sätta" sig 5-10 min innan servering